112: o veste bună
Am vești foarte bune!
S-a întâmplat pe 1 aprilie. Dar n-a fost nici pe departe o păcăleală. De câteva zile, sistemul AML (Advanced Mobile Location), prin care apelurile la 112 pot fi localizate cu o mai mare precizie, este funcțional în toată țara. Spre deosebire de tehnologia din trecut, noutatea este că acum suprafața de localizare a apelantului s-a redus considerabil și este de ordinul metrilor/zecilor de metri.
Dacă ne-am uita printr-un microscop la fiecare acțiune a membrilor Declic, care s-au implicat în această campanie, s-ar putea să fim ușor dezamăgiți. Privite așa, acțiunile fiecăruia dintre noi pot părea neînsemnate.
Dar dacă am privi imaginea de ansamblu, am putea să vedem un lucru clar ca lumina zilei. Acela că doar împreună putem să producem schimbarea de care avem atât de multă nevoie acum.
Au fost multe moduri în care membrii Declic s-au implicat în această campanie. Încă de la început, au reacționat foarte repede după ce le-am cerut ajutorul. Pentru că nu știam dacă o campanie despre 112 este potrivită, am întrebat Comunitatea printr-un chestionar.
Cei mai mulți au fost de acord că avem nevoie de eficientizarea sistemului 112. Se întâmpla la scurt timp după cazul de la Caracal, când intervenția de salvare a fost un eșec din cauza localizării inexacte a apelului.
Apoi, împreună cu restul echipei Declic, ne-am tot gândit ce să facem în această campanie să atragem atenția televiziunilor de știri și ziarelor. După mai multe ședințe, am hotărât că un flashmob în fața Ministerului de Interne va avea cel mai mare impact.
30 de membri Declic au participat la flashmob-ul de la Ministerul de Interne, prin care am lansat campania despre 112. Am făcut o coregrafie și am ținut un moment de tăcere pentru victimele care și-au pierdut viața din cauză că autoritățile nu le-au localizat la timp. Mesajul nostru s-a amplificat de mii de ori după ce evenimentul a apărut la TV și în presa online.
Fiecare share pe rețelele sociale, fiecare mesaj pe Whatsapp trimis prietenilor cu îndemnul de a semna petiția, fiecare distribuire în grupuri sau pagini din online a dus campania mai aproape de reușită. Așa am putut să strângem 16 000 de semnături pentru un sistem 112 modern, la fel ca în alte țări europene.
Mulțumită membrilor Declic care s-au implicat, vocea Comunității s-a auzit până la urechile autorităților.
Atât Serviciul de Telecomunicații Speciale (administratorul tehnic al sistemului 112), cât și Secretariatul General al Guvernului, Administrația Prezidențială și Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență ne-au răspuns la solicitări.
În plus, în săptămâna audierilor din Parlament pentru învestirea guvernului Orban, s-a întâmplat o premieră. Pe agenda parlamentarilor care au audiat miniștrii propuși în noul cabinet, au apărut probleme ale cetățenilor. De obicei, aceste audieri se realizează cu ușile închise.
Atunci membrii Declic au trimis peste 1 000 de mesaje prin e-mail către parlamentarii care l-au evaluat pe ministrul desemnat la Interne, Marcel Vela.
Rezultatul a fost că doi parlamentari au adresat întrebările comunității Declic despre 112 ministrului. Iar Marcel Vela a răspuns că problema reprezintă o prioritate în mandatul său.
Eram convinsă că autoritățile nu vor respecta termenul pe care și l-au asumat pentru eficientizarea 112. Totul trebuia să fie gata până pe 18 martie anul acesta.
Când cazurile de Coronavirus au început să ia amploare la noi în țară, m-am resemnat. Am crezut că integrarea AML în sistemul 112 nu se va mai întâmpla. Dar m-am înșelat. Pe 1 aprilie, Serviciul de Telecomunicații Speciale a anunțat că serviciul AML este funcțional.
Acum când știm că autoritățile îi pot găsi mai ușor pe cei care sună la 112, avem motive să ne simțim mai în siguranță. Iar la acest lucru au contribuit și numeroși membri Declic, care au ales să se implice în campanie.
Cele 294 de donații unice de la membrii Comunității ne-au ajutat să facem toate acțiunile de mai sus. Campania 112 s-a întins pe parcursul a șase luni. Împreună cu tine, am pus presiune eficient pe autorități. Iar eu am monitorizat periodic activitatea acestora.
Află tot ce s-a întâmplat în cadrul campaniei „112: localizează-mă!” urmând acest link.