Declic și Clean Clothes Campaign Romania la Madrid Fashion Week

În contextul strălucirii de la Madrid Fashion Week, Comunitatea Declic și Clean Clothes Campaign Romania trimit un mesaj categoric gigantului de modă, Inditex: „Inditex sponsorizează evenimente luxoase în timp ce lucrătorii săi din România se luptă să-și asigure traiul zilnic.”
Aceasta reacție a cetățenilor vine pe fondul situației alarmante a muncitorilor din fabricile românești care produc pentru Inditex. Salariile sunt atât de scăzute, încât lucrătorii și lucrătoarele se zbat pentru a-și acoperi nevoile de bază, sub privirile indiferente ale gigantului de fashion care profită de pe urma muncii prost plătite.
Inditex tocmai a raportat profituri record pentru primul semestru al anului 2023, cu 40% mai mari decât anul trecut. Asta în timp ce lucrătorii din fabrici nu-și pot asigura nici măcar strictul necesar. Cerem ca Inditex, în calitate de lider al industriei, să înceteze să exploateze muncitorii de dragul profitului. Vrem o economie cu față umană.
Cristina Căpitănița, reprezentantă Clean Clothes Campaign Romania
Anduța Karetsou, campaigner Declic, subliniază ipocrizia companiei: „În timp ce Inditex se laudă în rapoartele sale cu grija față de traiul decent al angajaților, realitatea este cu totul alta. Aceste declarații nu se potrivesc deloc cu faptul că, în România, Inditex asigură muncitorilor un salariu net de doar 372 de euro.”
În timp ce Madrid Fashion Week strălucește în atenția lumii, Comunitatea Declic și Clean Clothes Campaign Romania atrag atenția asupra necesității asigurării unui trai decent și pentru cei și cele din spatele catwalk-ului.
Nu putem lăsa doar mesajele glamour să se facă văzute și auzite, fără să punem reflectorul și pe necesitatea unui trai decent al lucrătorilor din fabrici, care contribuie din greu la strălucirea industriei de fashion.
Anduța Karetsou, campaigner Declic
Pentru a amplifica mesajul cetățenilor pentru Inditex, Comunitatea Declic folosește tehnologia Google Display pentru a plasa anunțuri în El País, cel mai popular ziar spaniol, subliniind discrepanța dintre imaginea vândută de Inditex și realitatea din fabrici.
Odată cu iminenta lansare a unui nou brand Inditex în România, Lefties, Comunitatea Declic și Clean Clothes Campaign România solicită companiei să lanseze și respectul față de munca celor le produc brandurile.
Deși Inditex a încheiat acorduri pentru protejarea drepturilor lucrătorilor, practicile lor în România arată altfel, menținând muncitorii în condiții precare. În ciuda profiturilor uriașe și extinderii pe piața românească, compania își bazează succesul pe exploatarea lucrătorilor săi. Am mers la Madrid, solicitând Inditex practicarea unei mode echitabile, a unei economii cu o față umană, respect pentru drepturile lucrătorilor și onorarea angajamentelor.
Cristina Căpitănița, reprezentantă Clean Clothes Campaign Romania
Protestul face parte din campania colaborativă dintre Declic, CCC România, Mai bine, Haine Curate și Redu, susținută de peste 20.000 de cetățeni prin petiția „Zara, Bershka&Co, asigurați salarii decente lucrătorilor din fabricile românești!”
Află mai multe despre campanie la acest link, sau semnează petiția la acest link.