Stire 5 February 2021

Un pas înainte, doi pași înapoi – comunicat Environmental Investigation Agency

Cunoscuta Agenție de investigații „Environmental Investigation Agency” pe subiecte de mediu din Statele Unite critică autoritățile din România pentru că au pus pe linie moartă aplicația pentru cetățeni Inspectorul Pădurii. EIA cere Guvernului să restabilească imediat transparența sectorului forestier pentru a combate distrugerea celor mai mari și mai diverse păduri seculare din Uniunea Europeană. EIA s-a făcut cunoscută în țara noastră după investigațiile în care a demonstrat ilegalitățile Holzindustrie Schweighofer. Redăm, mai jos, întregul comunicat de presă.

Washington D.C.— La 31 ianuarie, România a lansat un nou sistem electronic de trasabilitate a lemnului, un pas important în tranziția sa către un sector forestier complet digital. Din păcate, noul sistem a eliminat, in mod inexplicabil, orice transparență publică.

După ani de presiune publică intensă asupra guvernului pentru a pune capăt tăierilor ilegale în creștere care afectează țara, noul sistem de trasabilitate SUMAL 2.0 promite o acoperire digitală fără precedent a tuturor aspectelor lanțurilor de aprovizionare cu cherestea, de la gestionarea pădurilor, inventare, tăiere, transport și prelucrare. Noul sistem digital duce sectorul lemnului din România departe de un sistem de autorizari si gestionare vechi, bazat pe hârtii, abuzat pe scară largă, cu promisiunea tentantă de a descurca multe dintre procesele administrative bizantine cu care se confruntă companiile.

Legea din România impune transparența publică unei game largi de informații despre sectorul forestier. Înainte de lansarea Sumal 2.0, guvernul publicse date din versiunea originală a SUMAL pe site-ul și pe aplicația mobilă Inspectorul Pădurii din România, care le-au furnizat românilor date în timp real despre autorizațiile de tăiere și transporturile de cherestea; aplicația avea mii de utilizatori zilnici. Lansarea SUMAL 2.0 promisese că o nouă gamă de date va fi facută publică, inclusiv legăturile dintre permisele de transport și pădure, limitele arealelor autorizate pentru permisele valide, coordonatele GPS ale traseelor urmate de camioane și fotografiile fiecărui vehicul încărcat. Cu toate acestea, în loc să pună la dispoziție date noi, guvernul a încetat cu totul să mai publice date.

Există un motiv bun pentru care legea română impune transparența publică a datelor din sectorul lemnului – ca instrument de combatere a corupției. În ciuda numeroaselor proteste masive ale românilor și a unui control intens din partea Uniunii Europene (UE), România a fost din nou considerată drept cea mai coruptă țară din UE în 2020 de către Transparency International, la același nivel cu Ungaria și Bulgaria. De fapt, România a avut același scor pe care l-a avut și în 2012, arătând o gravă lipsă de progres în combaterea corupției.

În zonele în care există corupție locală, grupurile mafiote pot exercita presiuni asupra poliției și judecătorilor printr-o combinație de dare de mită și amenințări agresive. În ultimii ani, șase pădurari au fost uciși în România și au fost raportate cel puțin 650 de incidente violente împotriva pădurarilor. Transparența aduce mii de ochi noi în sprijinul aplicării legii, ceea ce face mai dificilă tăierea ilegală și vânzarea lemnului furat.

Dacă și numai dacă guvernul României restituie transparența publică datelor din sectorul forestier al țării, noul sistem SUMAL 2.0 poate fi considerat un model inovator, participativ și eficient de gestionarea a pădurilor. Fără această transparență, totuși, guvernul riscă să exacerbeze o criză deja gravă a tăierilor ilegale.

Alexander von Bismarck, director executiv al ONG-ului Environmental Investigation Agency (EIA)

Environmental Investigation Agency îndeamnă guvernul român să restabilească imediat transparența sectorului forestier pentru a combate distrugerea celor mai mari și mai diverse păduri seculare din Uniunea Europeană.

Declic a avut, de asemenea, o reacție în acest sens. Vezi comunicatul urmând acest link.