Actiune 23 March 2021

Le scrii producătorilor de băuturi?

Săptămâna trecută ne-am mobilizat pentru sistemul garanție-returnare. Atunci ne-am adresat supermarketurilor. Astăzi le scriem pe Facebook producătorilor de băuturi. Folosește butoanele de mai jos și scrie-le acum.

De 2 luni, sistemul garanție-returnare pentru ambalaje este amânat din cauză că magazinele nu se pun de acord cu producătorii de băuturi și cu Ministerul Mediului. Vom putea returna ambalajele de băuturi în magazine, dacă îi convingem că asta ne dorim. Scrie-le și tu pe Facebook producătorilor de băuturi. Poți să folosești argumentele pe care ți le-am pregătit mai jos.


Sistemul garanție-returnare a băuturilor este cel în care pentru PET-uri, doze de aluminiu și sticle ni se va reține o granție de 0.50 bani, când cumpărăm produsul din magazin. După ce aducem amabalajul golit înapoi în magazin (orice magazin), primim garanția înapoi.

Pentru proiectul de HG, care stabilește cadrul sistemului de garanție-returnare, urma să aibă loc o dezbatere publică la care să fie invitați cetățenii și ONG-urile. Întâlnirea s-a amânat de 3 ori.

În plus, Ministrul Mediului, Tánczos Barna, a declarat recent că fără comercianți și producători, sistemul nu poate fi pus în practică. Și că, deși încearcă să-i pună pe toți de acord, încă nu are angajamentul ferm din partea ambelor părți [1].

Este limpede că cei care întârzie proiectul sunt producătorii de băuturi și comercianții. Amânarea înseamnă că nu vom putea returna ambalajele de băuturi în magazine începând cu aprilie 2022, așa cum scrie în proiectul de HG. În tot acest timp, pe piață intră sute de tone de ambalaje: PET-uri, doze de aluminiu și sticle. Cele mai multe ajung la gropile de gunoi, fără să fie reciclate.

În cazul sistemului garanție-returnare, producătorii de băuturi și supermarketurile sunt cei mai importanți actori. Producătorii trebuie să finanțeze economic sistemul. Iar comercianții trebuie să îl pună în practică. Să-și organizeze punctele de colectare și să aloce personal pentru noua activitate, cu banii pe care îi primesc de la producători, prin sistem.

Deși acești actori au ultimul cuvânt, sunt momente în care noi, din poziția de cetățeni, putem să le cerem lucruri. Până la urmă, profitul lor ni se datorează și nouă, celor care le cumpărăm produsele.

Am așteptat destul și după consultări care se amână. Acum este cel mai bun moment să intervenim noi, membrii Declic. Dacă le vom scrie în număr mare să nu mai întârzie adoptarea proiectului, putem contribui la deblocarea lui.

Producătorii de băuturi sunt reuniți în cadrul Alianței Producătorilor de Băuturi. Din aceasta fac parte Coca-Cola HBC Romania, PepsiCo, Romaqua Group Borsec și Maspex (Timbark). În această alianță mai este și Asociația Berarii României, din care fac parte producătorii de bere: Bergenbier, Heineken și Ursus.

Supermarketurile sunt reprezentate de Asociația Marilor Rețele Comerciale din România. Printre membri se numără: Kaufland, Mega Image, Auchan, Columbus (ex-Carrefour), Profi și Lidl.

Unele dintre aceste companii investesc sume uriașe în proiecte de responsabilitate socială. De exemplu, clipuri cu artiști celebri, prin care promovează reciclarea. Sau ne prezintă false soluții: ambalaje din materiale reciclate, pentru care nu există soluție de reciclare în România.

Însă, atunci când au ocazia să se implice direct la creșterea gradului de reciclare, prin adoptarea sistemului garanție-returnare, ezită.

Să nu uităm că Asociația Marilor Rețele Comerciale din România (adică marile supermarketuri) a cerut în ianuarie ministrului Mediului să abandoneze cu totul sistemul garanție-returnare.

În lumea comerțului, regulile sunt dictate de imaginea brandului (în online sau offline). Când ești văzut bine, vinzi mai mult. De asta le vom scrie pe Facebook.

Ți-am pregătit o serie de argumente pe care să le folosești:

  • Vreau să contribui la creșterea gradului de reciclare și să folosesc sistemului garanție-returnare pentru ambalaje de băuturi. Dar nu pot, pentru că, de 2 luni, dvs. și restul producătorilor de băuturi nu reușiți să vă puneți de acord cu magazinele. Vă rog să adoptați acest sistem.
  • Dacă chiar aveți în politica de business principii care să pună în centru nevoile consumatorului, demonstrați că este așa. Puneți în practică sistemul garanție-returnare pentru ambalaje. Dvs. ar trebui să fiți resposabili pentru recuperarea de pe piață a acestor ambalaje.
  • Orice întârziere de la aplicarea sistemului înseamnă că milioane de tone de ambalaje de băuturi nu sunt reciclate. Ne poluează orașele, apele și ne distrug sănătatea. Această poluare vă afectează și pe dvs.

Le scrii și tu producătorilor de băuturi care amână punerea sistemului în practică? De sistem depinde creșterea reciclării.


Note:
Jurnalul de seară, Digi24, 10 martie 2021


Intră aici pentru a le scrie pe Facebook și supermarketurilor!