Vot informat
Avem parte de o premieră la alegerile din acest an. E prima dată în istorie când votanții între 18 și 35 de ani sunt mai numeroși decât cei peste 65 de ani. Tinerii însumează 4,2 milioane de alegători. Mai mult, pentru 1.115.992 de tineri și tinere, anul acesta va fi prima dată când vor vota. Ei pot schimba soarta alegerilor din acest an.
O parte dintre acești tineri sunt încântați să meargă la primul lor vot. Însă nu sunt deloc informați și sunt nemulțumiți că nu găsesc surse de unde să-și ia date despre candidați.
Studiile sociologice pe care le-am tot citit ne arată că tinerii vor da un vot anti-sistem, dar că nu au de unde să afle ce opinie au candidații despre temele lor de interes. Așa că ne-am propus să îi ajutăm. Pentru că, dacă îi ajutăm pe ei, ajutăm întreaga societate să aleagă politicieni responsabili.
Subiectele care îi preocupă pe tineri sunt legate de o economie care crește într-un mod corect, unde toată lumea are unde să locuiască și câștigă salarii bune. Ei vor egalitate între femei și bărbați și o luptă adevărată împotriva corupției, precum și protejarea naturii.
Doar că aceste subiecte sunt ocolite sau prezentate de presa generalistă în favoarea partidelor care o finanțează. Iar tinerii ajung să-și ia date trunchiate de pe TikTok sau de pe alte rețele de socializare.
Așa că am pus la punct un plan pentru alegeri. De mai bine de o lună lucrăm intens la elaborarea lui, în baza unor date și studii la care am avut acces. Am pregătit tactici inovatoare, care s-au dovedit a fi cele mai eficiente în mobilizarea tinerilor la un vot informat.
Vom crea conținut pentru o platformă online și pentru social media, precum și pentru evenimente la care participă tinerii.
Acest conținut va fi unul onest și independent, fără interese pentru susținerea unui partid sau a vreunui candidat la alegeri. Vom promova mesajul printre tineri, că ar trebui să voteze informat, bazându-se pe poziționarea candidaților în legătură cu problemele selectate chiar de ei.
Ca să ajungem la tineri, vom folosi, în special, Youtube, Instagram și evenimente offline, precum concerte, festivaluri și alte atracții pentru cei aflați la primul vot. Ca și acum 5 ani, vom căuta sprijinul influencerilor din domenii de interes, de la cântăreți, actori sau activiști cunoscuți, care să îi îndemne pe tineri să se informeze înainte de a vota.
Cum spuneam, planul nostru e pus la punct în detaliu. Doar că aici apare o problemă cu care ne confruntăm de fiecare dată. Lipsa banilor. O strategie pentru alegeri implică niște costuri uriașe, mult peste cele ale tacticilor obișnuite. Ne-am făcut niște calcule. Ca să avem impact, ne trebuie măcar 10% din bugetul unei companii care lansează un produs pe piață. Spun asta pentru că mă bazez pe munca întregii noastre echipe, pe obținerea unor prețuri mai mici de la furnizori și poate chiar pe susținerea pro bono a unor artiști ori influenceri.
Asta, ca să ținem piept propagandei făcute cu bugetele de milioane de euro ale partidelor mincinoase. Știm că această comunitate minunată s-a mobilizat și la ultimele alegeri. Așa am reușit să construim o scenă uriașă și să adunăm mii de oameni în Piața Victoriei, la un concert de proporții cu trupe precum Vama sau Taxi, alături de personalități importante care au îndemnat oamenii să iasă la vot.
Ca să reușim și de data aceasta, avem nevoie de donații de la cât mai mulți membri și membre Declic. Când toți afaceriștii cu interese merg cu gențile cu bani la partide și partidele cumpără presa, o comunitate de cetățeni activi se poate uni să încline balanța și să le asigure celor care votează acces la un vot informat.
Pentru un vot informat,
Tudor Brădățan, director executiv Declic
P.S. Ceea ce vezi mai sus este imaginea campaniei noastre. Mesajul a fost selectat de tineri, pentru tineri. Am apelat la cei cu vârste între 18 și 22 de ani pentru a alege un mesaj și o imagine potrivite generației Z. Dacă vrei să susții promovarea campaniei pentru un vot informat și responsabil, intră aici și donează.