Blog 17 September 2019

Campania Alegător prin corespondență

Pentru alegerile prezidențiale din noiembrie s-au înscris să voteze prin corespondență 41 000 de persoane. Îți mulțumesc pentru implicare! Nu am fi ajuns aici fără tine.

Dacă numărul nu ți se pare așa mare, să derulăm puțin înapoi. La alegerile parlamentare din 2016 s-au înscris să voteze prin corespondență 8 000 de persoane.

Ce s-a întâmplat în ultimele trei luni în campania Alegător prin corespondență este un exemplu concret al modului în care funcționează Declic.

În toată ecuația campaniei am avut o constantă foarte-foarte importantă. Tu.

Poate că, asemenea mie, te-ai enervat când ai văzut cozile lungi la secțiile de vot din mai. Și ți-ai amintit că același motiv te-a scos din minți și în 2014. Dar nu te-ai resemnat. În schimb, ai ales să te implici.

În ultimele trei luni s-au întâmplat multe lucruri în campania votului prin corespondență. Aș vrea să ți le reamintesc pe îndelete, ca să vezi cât de multe s-au schimbat.

Totul a început când ai semnat petiția Vrem introducerea votului prin corespondență și/sau electronic pentru Diaspora. Ai fost unul dintre cei care s-au alăturat cauzei, iar în scurt timp petiția a strâns 68 000 de semnături.

Apoi, am umplut căsuțele de e-mail ale deputaților din comisia de administrație publică cu 5 400 de mesaje. Le-am cerut să dea aviz favorabil proiectului de lege, pe care îl aveau pe ordinea de zi, despre votul prin corespondență. Am vrut să fim siguri că deputații ne-au văzut mesajele, așa că am fost și în comisie cu cele 68 000 de semnături ale petiției. Le-am explicat atunci cât de important este să avem o lege a votului prin corespondență până la prezidențiale.

Pe 18 iunie, în Parlament s-a înființat comisia pentru cod electoral al cărei scop a fost să vină cu o lege pentru problema votului în diaspora. Pe 1 iulie, proiectul de lege a fost adoptat de Senatcamera decizională. Pe 23 iulie, Klaus Iohannis a promulgat noua lege electorală.

Autoritatea Electorală Permanentă a pornit înscrierile online pentru votul prin corespondență pe 28 iulie. Pe 31 iulie, am lansat site-ul vot.declic.ro în care am explicat în 7 pași procedura de înscriere la votul prin corespondență.

Pe 9 și 10 august am fost în aeroporturile din București, Iași și Cluj, la vămile din Borș și Nădlac, în centrul istoric din București și în Piața Victoriei la protestul diasporei. În aceste zile, la peste 33 de grade celsius, 100 de voluntari Declic au împărțit 40 000 de pliante despre votul prin corespondență.

Cu ajutorul voluntarilor Declic din străinătate, 10 000 de pliante au ajuns și la românii din Marea Britanie, Spania, Italia sau Irlanda.

Prin reclamele de Facebook pe care le-am plasat pe paginile comunităților de români din străinătate, am ajuns la 167 000 de persoane. Dintre care, 8900 au dat click pe link-ul din reclamă și au ajuns pe site-ul Declic cu informații despre vot.

Campania Alegător prin corespondență a fost o campanie finanțată din donațiile membrilor Declic. Suntem transparenți cu donațiile pe care le primim și de asta vreau să-ți arăt evidența pe care a ținut-o colega noastră de la cifre, Silvia.

În această campanie, am reușit să strângem din donațiile membrilor 11 900 de euro. Materialele de promovare (plicul zburător, pliantele, tricourile, stickerele) au costat 6 700 de euro. Livrarea coletelor cu pliante în străinătate a fost 260 de euro. Cheltuielile cu deplasarea și acomodarea colegilor din Cluj la București au fost 600 de euro. Apa, gustările și parcarea pentru voluntarii care au fost în aeroporturi au costat 166 de euro.

În total, am cheltuit 7 726 de euro. Restul s-a dus pe cheltuielile fixe pe care le avem în fiecare lună: chirie, întreținerea serverelor, salarii.

Campania Alegător prin corespondență s-a terminat. La fel și contribuțiile pe care le-am primit de la tine.

Oficial, campania electorală pentru alegerile prezidențiale începe imediat. Mai sunt 24 de zile până la start. Neoficial, a început deja.

Vrem să promovăm importanța mersului la vot. Credem în continuare că, în România, votul este încă cel mai puternic instrument pe care îl avem, noi ca cetățeni. Dar pentru a putea promova importanța votului, avem nevoie de siguranță. Să știm că putem să ne facem liniștiți planurile și strategiile de campanie. Să știm ce putem face și ce nu.

Dacă ești mulțumit de treaba pe care am făcut-o în campania Alegător prin Corespondență, ajută-ne să ne facem munca în continuare la alegerile prezidențiale.

După cum ai văzut, în campania despre vot am reușit să facem foarte multe lucruri, pentru că foarte mulți membri ai comunității s-au implicat. Ce spui? Ai vrea să ne ajuți în continuare?

Când nu suntem presați de cum o să arate bilanțul contabil la sfârșitul lunii, avem idei bune. Poți să ne ajuți să fim și mai liniștiți dacă alegi să devii donator recurent. Asta înseamnă că, în fiecare lună, donezi o sumă de bani către noi și ne ajuți să avem idei bune. Contez pe tine?

Îți mulțumesc,

Ana, Antoniu, Cătălina, Dan, Lumi, Olga, Roxana, Silvia și Tudor